En høsthilsen fra styret.
Postet av Martine Fjeld Snertingdal den 19. Sep 2025
Kjære KORK-medlemmer!
Trærne begynner å gulnes, og mørkere kvelder har begynt å sette sitt preg på hverdagen.
Styret ser tilbake på året som har gått så langt, og du verden – så fort tida går i godt selskap!
Denne høsten har vært preget av full fart og mange prosjekter, og vi ønsker å komme med en liten oppsummering over alt vi og dere har fått til gjennom våren, sommeren og høsten – så langt!
Stall:
Så langt i år:
Først og fremst vil styret få rette en enorm takk til oppstallørene, for den fantastiske jobben de har gjort med å gi stallen et innvendig ansiktsløft! Vasking og maling ble gjort på dugnad hvor alle hender bidro, også de yngre rytterne utmerket seg med sin innsats her!
Både ordinær- og epoxymaling kunne anskaffes til sterkt rabattert pris, og en stor takk skal rettes til Montér for spons og til medlemmer som dro avtalen i havn! Det ble så utrolig flott!
Før jul i 2024 ble også hele stallinnredningen skiftet, takket være en iherdig «pappagjeng» som jobbet på spreng i flere uker. Stallen framstår som ny etter det siste årets innsats, og det er en glede å kunne innvie den nye rideskolen i en stall som skinner fra gulv til tak!
Stallutvalget består i dag av en flott gruppe oppstallører, som styret gleder seg til å arbeide sammen med videre. Vi håper å etter hvert utvide dette samarbeidet slik at oppstallørene kan få mer forutsigbarhet, medbestemmelse og egne budsjetter for stallen og stalldriften.
Vi ser at stallen nå er preget av et godt miljø, gode vennskap, en beundringsverdig dugnadsånd og mye samarbeid!
Videre framover:
Rampa til møkkahaugen trenger sårt en oppgradering.
Vi har fått sponset materialer til dette prosjektet fra et lokalt sagbruk i Solør, takket være et klubbmedlem som til alt overmål ikke står på stallen selv! Tusen, tusen takk!
Nå mangler det å sette opp en arbeidsplan for jobben, og samle muskelkraft og arbeidstimer for å få prosjektet i land.
Det er søkt Gjensidigestiftelsen om midler til å legge vann og strøm ut til paddockområdene for å lette arbeidet med å fylle vann året rundt og for å kunne tilby termobarer i alle paddocker gjennom vinteren. Det er et stort ønske om å gjennomføre dette, men vi ser at vi er avhengige av støttemidler for å kunne sette drømmen ut i livet.
Stevner og aktiviteter:
Så langt i år:
I august arrangerte vi en stevnehelg med både sprang og dressur, med god oppslutning og mange svært gode tilbakemeldinger fra både ryttere og teknisk personell.
Flere medlemmer gikk ut av komfortsonen og forsøkte seg på nye oppgaver – og klarte disse med glans!
Vi ser tilbake på dette stevnet og gledes stort over alle prestasjoner både på- og rundt banen!
Til kretsmesterskapet i dressur, som i år ble arrangert i regi av Hedemarken rideklubb, hadde vi en deltager i KM for senior og ett lag til start. I en sesong hvor mange av våre hester er litt ute av drift, er vi takknemlige over de som virker og at vi kan være med i konkurransen! Tusen takk til de som tok turen hit.
Midt i september var det KORKs tur til å arrangere kretsmesterskap – nå i sprang.
Her var det stor deltagelse fra klubben på hjemmebane, og KORK ble belønnet med både sølv og bronse i KM individuelt for ponni, og både gull og sølv i KM for lag!
Dette betyr at klubben blir arrangører av KM sprang også til neste år.
Vi vil rette en stor takk til rytterne og støtteapparat for innsatsen denne dagen!
Dette stevnet gav oss også inspirasjon til å fokusere mer på opplæring og rekruttering til funksjonæroppgaver, og aktivitetsutvalget vil jobbe målrettet med dette gjennom vinteren.
Stevnet ble gjennomført takket være noen skikkelige superhelter fra klubben, og både styret og klubb er svært, svært takknemlige for innsatsen som ble lagt ned både i forkant av – og under – denne helgen!
Videre fremover:
Den siste helgen i september er det duket for det 6. året med Høstfest med Dølahest på anlegget vårt, et stevne som siden oppstarten i 2020 har bidratt til rekruttering og utdanning av mange dølahester, ryttere og kusker. Stevnet er svært populært blant dølahesteiere, og genererer både inntekter og svært positiv omtale for klubben vår. Årets deltagere vil innlosjeres på travbanen for døgnbokser, mens noen også vil ha dagbokser og paddocker på anlegget hos oss.
Stevnet er populært også blant sponsorer (flere har vært med siden starten i 2020), og både premier og kiosken disse dagene er sponset av bedrifter og lokallag innen dølahest fra hele landet!
I oktober er det klart for årets siste stevnehelg, med innlagt klubbmesterskap.
Vi gleder oss til å se klubbens ryttere i aksjon her.
I november er det terminlistemøte i rytterkretsen, og vi vil i forkant av dette invitere til klubbkveld for kartlegging av våre stevneønsker for sesongen 2026.
Vi ønsker også å arrangere flere medlemskvelder og sosiale sammenkomster gjennom vinteren, og det er søkt Landbruksdirektoratet om midler til å kunne tilby medlemmene en gratis foredragsserie med temaer innen sport, hestehold, utstyr og velferd. Vi håper krysser fingrene for å få tilslag på denne søknaden!
Rideskolen:
Så langt:
Sønnøy begynte i midten av august, og den 1.september begynte rideskolen for fullt.
Allerede før en måned er gått har rideskolen ventelister på flere av ukas timer, og mottagelsen og responsen fra lokalmiljøet har vært enorm!
Vi har gjennom våren og sommeren gjort en stor innsats i å skaffe snille, velutdannede og trygge rideskolehester. Vi har vært ekstremt heldige og fått låne samtlige av dagens rideskolehester.
En ankom allerede i påsken, da dette var en forutsetning for lånet. De resterende kom nærmere høsten. Hesten som kom i påsken har gjennom sommeren fått oppholdet delvis sponset, og er blitt meget godt ivaretatt takket være et ungt klubbmedlem og familien hennes.
Noe av det viktigste for oss er at hestene skal trives i jobben sin, og at hestevelferden er solid ivaretatt. Hestene ble derfor sett over av salmaker Jeanette Øyan før oppstart, og fikk saler som er tilpasset den enkelte. Jeanette har oppfølgingsavtale på hestene etter ca en mnd, siden fyllet i salene kan endres når de blir tatt i bruk.
Vi har hatt hovslagertjenester ute på anbud, og Solveig Wiger fra Solør fikk tilslaget. Hun skal sko hestene hver 6 uke.
Før oppstart ble alle hestene mønstret og longert for veterinær Angjerd Skeie, for å forsikre oss om at de er friske og raske og istand til å utføre oppgavene vi ber dem om.
Via spons er de også sikret gratis kiropratikkbehandling en gang i mnd, samt tannstell og vaksiner etter behov.
Per nå har vi fem rideskolehester i full drift. Grunnet halthet hos én av de anskaffede, og mangel på stall hos hestens eier, har den stått uvirksom hos oss noen uker. Den er på vei hjem innen kort tid.
Vi har fått en 5-årsavtale på en nordlandshest, under forutsetning at den blir videre utdannet her hos oss. Den anslås å være klar for å begynne i rideskolen etter jul, og framstår som eksepsjonelt snill og «bombesikker». Vi håper dette vil bli et svært godt tilskudd til rideskolen.
Sønnøy selv er et svært positivt tilskudd til klubben, er svært selvgående og vi føler oss veldig trygge på både hennes kompetanse og prioriteringer. Det gleder oss veldig å ha denne flotte jenta med på laget! Ila september har Sønnøy fått hjelp av et klubbmedlem hver mandag, i utplassering fra videregående. Vi har også fått avtale med ei solid og flott dame i arbeidstrening som via NAV arbeider i stallen tre timer daglig.
Videre framover:
Vi ser at med dagens etterspørsel trenger vi flere rideskolehester.
Vi er på kontinuerlig søken etter tålmodige, friske og utdannede hester – og leter på finn.no og via vårt nettverk så godt som daglig. Vi håper alle medlemmer vil holde øyne og ører åpne og gi styret eller Sønnøy et hint om noe skulle dukke opp!
Vi håper også å kunne gi flere en sjanse til å være i aktiviteter hos oss, både med og uten hest, og vil gjennom vinteren gjøre en innsats for å bli et sted flere kan få prøve seg på egne vilkår.
Ridebaner og anlegg for øvrig:
Så langt:
I 2024 hadde vi besøk av Thor Gunnar Mathisen fra Stallmesteren, som er ekspert på ridebaner og ridebunner. Ridebanene på anlegget vårt er preget av slitasje og behov for vedlikehold.
Basert på hans uttalelser ble det sendt søknad til Krafttak for ridebunner, en tilskuddsordning under Norges Rytterforbund (NRYF), for å begynne arbeidet med å renovere ridebanene våre.
I 2024 var den lille utebanen den desidert dårligste av banene våre, og vi fikk på bakgrunn av Mathisens rapport tildelt 75.000 kr fra NRYF våren 2025.
Parallelt med dette arbeidet, har det vært et uttalt ønske fra klubbens medlemmer å få mulighet for variasjon i underlag å trene på gjennom vinteren – altså innendørs. Det er lagt til vekt store mengder forskningsartikler som viser fordelene ved variasjon i rideunderlaget for å forebygge skader på hester i trening. Videre viser forskning at filt gir større friksjon ved landing, noe som ved repetitiv belastning gir økt risiko for skader. Dette er av særlig betydning for rideskolens hester, og å ivareta deres helse er essensielt. Videre har forskning vist at sand og flis jevnt over gir færre skader sammenlignet med andre typer underlag. Forslag om å anlegge ridebunn av sand og flis i det lille ridehuset ble vedtatt på ekstraordinært årsmøte i august.
Den eksisterende bunnen her vil resirkuleres til å renovere den lille utebanen.
Det er inngått avtale med entreprenør om arbeidet, og prosjektet er fullfinansiert takket være støtten fra NRYF og sponsorer (blant annet entreprenøren selv).
Før arbeidet kan begynne, vil Stallmesteren Mathisen gjøre en ny befaring slik at resultatet av arbeidet blir så godt som overhodet mulig. Dette er planlagt å finne sted 1.oktober.
I oktober i 2024 ble vi også tildelt 45.000 kr til støtte til å anlegge naturbane rundt anlegget.
Det innledende arbeidet er her avklart.
Med flere aktører i sving, innhenting av anbud og administrativt arbeid har denne prosessen tatt lenger tid enn vi håpet. Forslaget om utbedring og endring av ridebunnene skulle også gjennom et ekstraordinært årsmøte, etter medlemmenes ønske.
Det er også viktig å merke seg at av kostnadsmessige grunner vil samtlige prosjekter (naturbane, lille ridebane, lille ridehus, fjerne jordhauger som er lagt ut for flere år siden) gjøres fortløpende da entreprenørens maskiner først ankommer. Av hensyn til stevner og aktiviteter på anlegget, noe langdryg respons fra leverandører av materialer, samt ønske om skikkelig kvalitetssikring i form av Mathisen, er arbeidet ennå ikke påbegynt.
Vi håper at arbeidet kan begynne snarlig etter besøket den 1.oktober. Entreprenøren anslår at arbeidet da skal ta 1-2 uker fra oppstart til slutt, noe avhengig av hvor omfattende grunnarbeidet på den lille ridebanen blir.
Videre:
Et viktig punkt ved Mathisens besøk den 1.oktober blir å få en uttalelse på den store ridebanens tilstand. Den har fart ille gjennom vinteren, og der den ved Mathisens besøk på forsommeren i 2024 framstod som brukbar er den per september -25 i sørgelig forfatning.
Dette er også tema i stevnerapporter vi har fått gjennom sommer og høst i år.
For å ha best mulige forutsetninger for å få tildelt støtte og midler, må vi kunne dokumentere behovet for renovering av banen. Så snart denne rapporten er i hende begynner arbeidet med å søke midler til denne banen.
Vedtak om oppgradering av den store utebanen ble fattet under det ekstraordinære årsmøtet i august, med forbehold om delfinansiering via slike ressurser.
Vi håper at vi så snart naturen tillater i -26 er i gang med utbedring av også den store utebanen.
Øvrig:
Styret har jevnlig kommunikasjon med rytterkrets, rytterforbund, sponsorer og leverandører til alle små og store gjøremål innen både klubbdrift og anlegg. De siste månedene har selvfølgelig vært preget av å gi rideskolen så gode forutsetninger som mulig for oppstart, men vi har også bl.a jobbet med spons, søknader på midler, sosiale medier, oppdatering av nettside, og vi har måttet håndterer en flere år gamle sak som har dukket opp igjen, samt noen nye knyttet til enkeltpersoner.
Vi forsøker å være hands-on, og bidra der vi kan.
Vi ser at kommunikasjonen ut tidvis kan bli skadelidende i vårt ønske om å være alle steder på en gang, og vi beklager at det den siste tiden har vært stille rundt vårt arbeid og virke.
Vi ser også at vi tidvis blir sene i behandlingen av innspill, og tar dette til etterretning.
Vi er nå i prosessen med å opprette Spond-konto, som et verktøy i kommunikasjon og infoflyt mellom klubb og medlemmer.
Videre vil vi, i tillegg til de ovennevnte prosjektene, legge ressurser i å forfatte og sende ut søknader til midler slik at enda flere av prosjektene våre kan bli virkelighet.
Vi håper ingen nøler med å ta kontakt med spørsmål og ønsker, innspill eller tilbakemeldinger, vi vil svært gjerne høre fra dere!
Med ønske om en riktig god høst,
Styret i KORK
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.